aankoop tweedehandswagen

0

Een gebruikte wagen komt je financieel beter uit dan een nieuwe? Koop er dan één, want voor de prijs hoef je het zeker niet te laten (grapje). Misschien durf je er niet echt voor gaan uit vrees bedot te zullen worden. Die vrees kan helemaal terecht zijn. Wij zetten daarom enkele tips op een rij die je kunnen behoeden voor een verkeerde aankoop. Maar voor alles dien je toch eerst je budget vast te leggen. Bepaal dus eerst hoeveel je wil betalen voor een wagen. Reken daar een haalbaar bedrag bij voor eventuele reparaties die na de aankoop moeten uitgevoerd worden. Je koopt tenslotte geen nieuwe wagen. Doorgaans is het beter een iets duurdere wagen te kopen die in een betere staat verkeert dan een goedkopere waar veel reparaties moeten aan gebeuren.

 

tips bij de aanschaf van een tweedehandswagen

  • bekijk grondig de meest recente gids inzake de aankoop van een tweedehands wagen. Bepaal aan de hand daarvan het merk en type wagen dat binnen je budget valt. Hou ook rekening met je verlangens. Hoe vaak zal je de auto gebruiken. En waarvoor precies? Zal je kleine afstanden afleggen of grote? Veel of weinig mensen vervoeren?
  • wagen gevonden? De wet verplicht de verkoper van een tweedehands wagen tot het voorleggen een recent keuringsattest. Dat keuringsattest betekent dat de wagen op de weg mag maar niet dat hij sowieso een goede koop is. Daarom, sta je op het punt de auto te gaan bekijken? Neem dan één of nog beter, twee personen mee die veel van wagens afweten. Twee mensen merken meer op dan één en drie zien uiteraard nog andere zaken. Neem ook een overall mee. Die moet jou of diegene die er meer van afweet, toelaten om ook een kijkje te nemen onderaan de wagen.
  • bekijk de auto altijd buiten en bij klaarlichte dag. Niet binnen in een te krappe ruimte en/of als het begint te schemeren of reeds donker is. Keur de auto vanbinnen en vanbuiten. Loop er helemaal rond. Lijkt hij goed onderhouden ? Hoe zit het met de vering? Hangt de auto tegen de grond? Slechte vering. Veert hij te lang na wanneer je elke hoek apart omlaag drukt? Versleten schokdempers. Controleer de banden. Behoorlijke slijtage? Dat kost je vier nieuwe banden. Is de slijtage van de banden onregelmatig? Wellicht moeten de wielen dan uitgelijnd worden of moet de stuurinrichting nader bekeken en gedeeltelijk vervangen worden. Alweer extra kosten. Hoe staat het met de aandrijfriemen, vloeistofslangen en uitlaat? Zit die uitlaat los?
  • probeer verder vast te stellen of er schade is veroorzaakt door een ongeluk of aanrijding. Speur zeker onder de motorkap en in de kofferbak naar verborgen schade. Zijn bepaalde plaatsen duidelijk herspoten? Sluit alles nog uitstekend? De spleten tussen de portieren, motorkap en kofferbak bijvoorbeeld, moeten gelijkmatig zijn. Anders is er aan gewerkt.
  • maak altijd zelf een proefrit met de wagen. Trek op tot de maximum toegelaten snelheid op autosnelwegen. Vergeet niet de nodige hellingen op en af te rijden. Stop daarbij regelmatig en kijk wat er gebeurt. Werkt de handrem goed op hellingen? Hoor je rare geluiden wanneer je plotseling remt of een bocht neemt? Trekt de auto daarbij naar één kant? Trilt de wagen wanneer je hard remt of rijdt? Vertoont het rempedaal teveel slijtage? Maakt de uitlaat lawaai? Werkt de airconditioning op alle standen? Werken de lichten, autogordels en ruitenwissers? Glijden de vensters vlot omhoog en omlaag?
  • en wat met de stuurbekrachtiging? Die moet goed zijn want reparaties hier kosten veel. Start de wagen en draai het stuurwiel van rechts naar links. Voel je hierbij schokken? Dat is mis. Ook moet de uitgeoefende kracht in beide richtingen gelijk zijn en mag daarbij geen geluid gehoord worden.
  • koop geen auto met roestvlekken. Speur dus naar roest. Zeker onder de auto. Controleer ook de kofferruimte en de beklede gedeelten op lekken. Want lekken zorgen voor roest. Een volledig of gedeeltelijk herspoten auto is in dit verband ook verdacht.
  • wat de motor betreft: start hij vlot en draait hij goed? Loopt hij soepel stationair? Trekt hij goed op? Let op eventuele vreemde geluiden.
  • let eveneens op volgende zaken bij het uitproberen van de versnelling: ‘pakt’ de versnelling dadelijk? Kan er vlot geschakeld worden? Maakt de versnelling vreemde geluiden? Zitten er lekken onder de versnellingsbak?
  • sta ook even stil bij het oliepeil. Is het te laag? Het olieverbruik is dan te hoog of er kan een lek zijn. Is de olie vuil en/of voelt ze te dik aan? Zit er natte olie rond de klepdeksels?

Vertrouw op jullie gezamenlijke indruk. Je kan er natuurlijk nog een professional bijhalen, maar dan moeten wagen én aankoopprijs echt de moeite lonen. Eens de wagen grondig bekeken is, komt het erop aan de prijs voor bijkomende herstellingen zo correct mogelijk in te schatten. Laat daartoe een bestek opmaken door een betrouwbare garagist. Waarna je eindelijk kan beslissen of deze wagen zijn vraagprijs waard is.

Share.

Laat een reactie na