Waarom val ik niet verder af (1)

1

Al het mogelijke doen om nog wat kilootjes kwijt te raken en er maar niet in slagen, is een gekend fenomeen. Dit zijn 2 van de 7 vragen die we ontvingen omtrent hetzelfde probleem.

Vraag van Sabine D.

3 jaar geleden woog ik 72 kg. Ik vermagerde door meer te sporten en mijn voeding aan te passen. Momenteel weeg ik 59 kg, en dit al meer dan 1 jaar. Ik zou heel graag 55 kg halen, maar het is net alsof mijn lichaam niet minder wil wegen. Ik eet nog steeds gezond: geen snoep, alcohol of vettig eten (nooit frieten, pizza, pita e.d.). Verder beweeg ik nog steeds 2 x per week. Desondanks blijf ik hangen op 59 kg. Heeft u soms tips om toch nog enkele kilo’s kwijt te spelen? Alvast bedankt!

Vraag van Majda O.

Hoi! Had 3 maanden geleden een miskraam, waarna mijn gewicht hetzelfde is gebleven. Ik was 4 kilo aangekomen, die ik weer kwijt wil. Daar ben ik al een tijdje mee bezig. Ik eet gezond elke 2 uur, ik drink minstens 2 liter water per dag. Ook sport ik intensief 3x in de week. En geen cm of onsje is er af gegaan. Voor mijn zwangerschap had ik hier geen problemen mee en altijd resultaat. Het lijkt wel of mijn verbranding stil staat. Wat mij nog het meest frustreert: ik blijf maar aankomen, terwijl ik lekker gezond bezig ben. Ik sjoemel niet, daar bedrieg ik mezelf alleen maar mee. Heb alles geprobeerd en wil geen pillen slikken om mijn stofwisseling/verbranding te verhogen. Ik probeer nog zwanger te worden en het liefst zonder vage pillen. Ik hoop dat je me kunt helpen. Alvast bedankt voor de moeite!

Antwoord van de diëtiste
Inderdaad, dit is een zeer gekende klacht/fenomeen waar simpelweg geen pasklaar antwoord op te geven valt. Daarom volgen hieronder enkele tips:
• Je bereikt vrij gemakkelijk de periode waarbij je lichaamsgewicht zich stabiliseert, m.a.w., soms bereikt je gewicht een bepaalde grens waar je niet meer onder raakt. Wil je daar toch nog onder raken, dan moet je gewoon extra je best doen door bv. minder te snoepen of meer te bewegen.
• Een stevig en gezond ontbijt (met ruim voldoende eiwitten) brengt je metabolisme op gang en zorgt ervoor dat je op termijn verder gewicht verliest.
• Als je te weinig energie inneemt zal je lichaam voortaan meer vet opslaan uit voorzorg om perioden van vasten of lage voedselinname te overbruggen.
• Door meer kleine maaltijden te eten doorheen de dag, zal je verbranding de hele dag werken.
• Hou ook in gedachten dat spieren meer wegen dan vet. Daarom:als de weegschaal toch een hoger getal aanwijst, komt dat misschien omdat je via meer beweging meer spiermassa hebt opgebouwd.
• Weet ook dat je van stress enkele kilo’s kan aankomen. Stress is een factor die niet zomaar verdwijnt en die je helaas niet altijd in de hand hebt.
• Ook als je een slechte en/of onregelmatige stoelgang hebt, kan je enkele kilo’s meer gaan wegen.

Voor Majda jij dient er rekening mee te houden dat je gewichtstoename een hormonale oorzaak kan hebben, gezien dit begon na je miskraam.

en tot slot: besef dat slank niet altijd staat voor gezond

Als je BMI goed zit (tussen de 20 en 24,9), je gezond eet, veel water drinkt en voldoende beweegt, dan moet jij je geen zorgen maken over die enkele kilootjes. Jij kiest of je een slank lichaam wilt of een gezond lichaam. Het kan natuurlijk allebei, maar als je jezelf daarbij te hard moet pushen, hou je dit onmogelijk vol en loop je het risico op termijn te hervallen en…opnieuw aan te komen. Waarna het hele avontuur (megafrustratie inbegrepen) kan herbeginnen. Jammer!

Misschien heb je ook wat aan het volgende:
Ik dieet en vermager niet
Waarom het maandieet je fitter, slanker en gezonder maakt

Share.

1 reactie

  1. ik ben bij weightwatchers en jog 3 keer per week 5 km en wandel elke dag ruim een uur, hoewel ik me aan de voorgeschreven regels hou val ik geen gram af, terwijl mijn dochter die wel eens smokkelt wel afvalt. Ik snap er niets van maar wil wel graag 10 kilo kwijt.
    Enig idee waarom mijn lichaam zo reageert?

Laat een reactie na