10 tips tegen veroudering van dr. Oz

0

De in Amerika immer populaire tv-dokter Oz** (zie foto) is er stellig van overtuigd dat we onszelf langer jong kunnen houden. En wel via de hier volgende 10 tips tegen veroudering die niet enkel makkelijk toepasbaar zijn maar bovendien spotgoedkoop. Het enige wat je nodig hebt is een (dagelijkse) portie discipline. Doen dus! Hier komen ze dan, gerangschikt volgens belangrijkheid.

De absolute nummer 1: neem voldoende vitamine D

De kracht en de waarde van vitamine D worden nog steeds te vaak onderschat. De aanwezigheid van voldoende vitamine D in ons lichaam, ondersteunt immers tal van positieve processen in ons lijf. Dokter Oz durft te stellen dat voldoende vitamine D opnemen, zowat het belangrijkste is om je leven te verlengen. Vitamine D beschermt tegen kanker. Een laag vitamine D niveau bij mensen wordt gelinkt aan diabetes, astma, osteoporose, bepaalde types kanker en nog een waslijst andere aandoeningen. Recent onderzoek wijst uit dat vitamine D menselijke kankercellen kan vernietigen. De aanbeveling van dr. Oz is dan ook: neem vanaf nu 1,000 IUs van deze supervitamine per dag.

Op 2: drink vaker koffie (of een glas) met je vrienden.

Inderdaad, we leven in wervelende tijden. Daardoor wordt het soms moeilijk om een gaatje te vinden in onze overvolle agenda voor een ontmoeting met vrienden. En toch blijft dit een absolute, hoog genoteerde aanrader. Wat onze gezondheid betreft, staat sociale isolatie ongeveer gelijk met het roken van 15 sigaretten per dag. Probeer dus elke week of op zijn minst om de veertien dagen, tijd te maken om bij te praten met een vriend/in. Het komt jou en haar/hem hoe dan ook ten goede.

Tip nummer 3: maak regelmatig tijd voor een partijtje seks

Hierover kunnen we kort zijn. Recent onderzoek leidde tot de conclusie dat regelmatig seksen meer voor ons doet dan ons alleen maar een goed en relaxed gevoel geven. Het helpt de mens om zich vier tot zeven jaar jonger te voelen dan zijn/haar werkelijke leeftijd en die vitaliteit ook uit te stralen naar buiten toe.

Tip 4: probeer 20 x per dag te lachen

Iedereen weet dat lachen happy maakt. Maar weet dat lachen ook de kracht bezit om ons leven te verlengen. Jawel. Lachen geeft onze weerstand een boost, verbrandt calorieën en verlengt ons leven bij elke mop, woordspeling, afbeelding, verspreking, komische film of TV-reeks. Probeer dus elke dag een 20-tal maal te lachen en doe je zelf daarbij een beter humeur en een langer leven cadeau.

Op 5 staat: ga elke dag 1 uur vroeger naar bed

Via elk uur dat je minder slaapt, vergroot je het risico op het krijgen van een hogere bloeddruk. Tegelijk heb je 16 x meer kans op het krijgen van een hartaanval of een beroerte. Door slechts 1 uur per nacht meer te slapen, verhoog je dus de duur van je leven. Zet daarom je tv, pc, tablet en/of smartphone tijdig af en kruip 1 uur vroeger onder de wol. Omdat je het waard bent!

Tip 6: eet dagelijks 7 walnoten

Volgens dokter Oz beschermt de omega-3 in walnoten de bloedvaten. Dat betekent dat 7 walnoten eten per dag, je hart gezond houdt en je beschermt tegen hartaanvallen. Dagelijks walnoten eten kan op een eenvoudige manier je leven met 5 jaar verlengen.

Op nummer 7: stop met eten als je voor driekwart vol zit

Wanneer je eet tot je vol zit of overvol, zal je metabolisme vertragen, de spijsvertering moeilijker verlopen en jij verouderen. Als je daarentegen stopt met eten voordat je vol zit, zal je daarvoor beloond worden met een stofwisseling die je cellen zal beschermen tegen de gevolgen van veroudering.

Tip 8: verlaag je stressniveau en ga voor een dagelijks dutje

De dagelijkse stress heeft ontelbare schadelijke gevolgen, waaronder ook vroegtijdige veroudering. Bij teveel en aanhoudende stress stijgt je hartslag en moet je hart harder werken. De remedie: doe dagelijks een dutje. Tijdens een dutje gaat je stressgehalte onvermijdelijk naar beneden, waardoor je hartslag daalt en je hart ontlast wordt. Wees verstandig en vang dagelijks een uiltje.

Tip nummer 9: versterk je beenderen en spieren

Weke of zwakke dijspieren zijn de voorbode van meer fragiliteit bij het verouderen. Het is dus de hoogste tijd dat jij in dat geval je dijspieren gaat oefenen en versterken. Op 1 been staan, versterkt de dijspieren. Ga elke ochtend op je rechterbeen staan gedurende 10 seconden. Doe daarna hetzelfde met je linkerbeen. Herhaal dit 3 maal voor welk been voor een uitstekend resultaat. In staat zijn om telkens rechtop te blijven staan op 1 been, zal niet enkel je dijspieren versterken, maar tevens je hersenen.

En tot slot tip 10: eet purper/donkerrood/donkerblauw voedsel

De zenuwen in ons brein staan met elkaar in verbinding en sluizen info en signalen door opdat ons brain optimaal zou kunnen functioneren. Veroudering zorgt ervoor dat je brein bepaalde verbindingen verliest, waardoor het trager wordt in het versturen en ontvangen van info. Waardoor de veroudering verder gaat. De hersenzenuwen kunnen beschermd worden door het eten van paars/donkerblauw en/of donkerrood voedsel zoals druiven, granaatappel, bieten, zwarte en blauwe bessen en aubergines. Dit voedsel kan de zenuwen in het brein zelfs vernieuwen zodat het brein effectief verjongd wordt. Dr. Oz adviseert daarom om elke dag een kopje van dit voedsel toe te voegen aan elke maaltijd.

**Dokter Mehmet Cengiz Öz (°11 juni 1960), beter gekend als Dr. Oz, is een Turks-Amerikaanse hartchirurg. Hij is tevens professor aan de Columbia University, gezondheidspromotor, auteur en televisiepersoonlijkheid.

 

Share.

Laat een reactie na