Waarom het maandieet je fitter, slanker en gezonder maakt

0

De Franse Carole Berger kreeg een opleiding tot juriste. Ze oefende dit beroep ook effectief uit tot ze er genoeg van had, waarna ze naar Hawai trok. Daar verdiepte ze zich zo’n dikke 10 jaar geleden in “lomi lomi”, de massagetechniek van de oorspronkelijke bewoners van Hawai. Berger ontdekte er echter ook hoe de echte Hawaianen hun evenwicht en welzijn bewaren door hun dieet af te stemmen op de maanfasen. Berger bestudeerde hun eet- en leefwijze grondig en begon daarna de doeltreffendheid van het maandieet te verkondigen.

Eten volgens de 2 grote maancyclussen

De oorspronkelijke inwoners van Hawai, houden rekening met de twee grote maancycli: de wassende en de afnemende maanenergie. De wassende maancyclus begint ongeveer de 2de dag na de nieuwe maan en eindigt bij de volle maan. Verder is er de afnemende cyclus die de 2de dag na de volle maan begint en eindigt in de nieuwe of donkere maan. Elke cyclus wordt gekenmerkt door een bepaalde energie. Gedurende de wassende cyclus zijn het vooral de organen die voedsel opnemen en verwerken die het meest actief zijn. Zoals bijvoorbeeld de maag, de pancreas en de lever. Tijdens de afnemende cyclus zijn het dan weer de eliminatieorganen zoals de huid, de nieren en de darmen, die het hardst werken. De Hawaiaanse autochtonen beweren dat we onze voeding op dit maanritme moeten afstemmen. Zo kan ons lichaam vanzelf het juiste evenwicht herwinnen en behouden. Dat levert ons alleen maar voordelen op onder de vorm van een slanker, steviger, sterker en gezonder lichaam. Eten volgens de maancycli is een natuurlijke methode van zelfregulatie die we ons kostbaar lijf (en tegelijk onszelf) kunnen aanbieden, aldus de Hawaianen.

De 4 fasen van het maandieet

1) De wassende maan

Dit is de periode vanaf de nieuwe of donkere maan over het eerste kwartier tot aan de volle maan. Deze tijd staat voor vernieuwing, groei en verse impulsen. Nieuwe projecten komen nu vlotter van de grond. Dit is een goede periode om jouw ideeën te versterken en om je creativiteit te uiten. Omdat dit de juiste energie is om alles te laten groeien en naar buiten te brengen.
Voedingsadvies: omdat je lichaam in deze wassende maanfase sterker is, zal het gemakkelijker meer en rijker voedsel kunnen opnemen. Want in deze periode werkt je stofwisseling beter en zullen er vanzelf meer calorieën verbrand worden. Hier kan je in principe dus eten wat je maar wilt, maar stop toch met eten vooraleer je het verzadigingspunt hebt bereikt.

2) De volle maan

De kracht van de volle maan laat zich drie dagen lang gelden. De dag voor de volle maan, de dag zelf van de volle maan en de dag erna. Tijdens die dagen wordt alles en iedereen naar een hoger energieniveau getild. Deze positieve impuls kan zich uiten als optimisme, levensvreugde, kracht, opwinding of extase. Vlak voor de volle maan kunnen romantiek en liefde toeslaan. Dan krijg je zin om erop uit te trekken en andere mensen te zien. De sfeer is licht en luchtig. Je neemt snel en kordaat besluiten. Je eventuele kinderen zijn energiek. In negatieve zin krijg je hier te maken met meer geweld, verhitting van de gemoederen, conflicten, en de gevolgen van een verhoogd alcoholverbruik. Ook lichamelijke kwetsuren die vaak gepaard gaan met breuken, erge bloedingen en operaties horen bij deze periode.
Voedingsadvies: deze drie dagen vormen dé ideale tijd voor een detox. Help je lichaam daarom om zich te ontdoen van de opgestapelde gifstoffen door 3 dagen een monodieet te volgen. De eerste dag kan je bijvoorbeeld enkel volle rijst of een ander graan eten. De 2de dag eet je enkel groenten en de derde dag enkel fruit of opnieuw groenten. Je kan dit alles oppeppen met wat olijfolie, kruiden en specerijen. Soepen en sappen zijn hier oké en de vruchten of groenten kan je uiteraard rauw of kort gestoofd eten.

De afnemende maan

Na volle de maan neemt de maan weer af. De tijd tussen de volle maan over het laatste kwartier tot aan de nieuwe maan, wordt de afnemende maan genoemd. Je kunt in deze tijd dingen goed afsluiten en loslaten. Zo kan er ruimte komen voor iets nieuws. Je kan te maken krijgen met vermoeidheid, futloosheid of ziekte. Ook lijkt één en ander maar niet te willen lukken. De tijd van de afnemende maan werkt ook afzondering in de hand waarbij jij je terugtrekt in een zelf gekozen isolement. Want je hebt nu even geen of slechts zeer weinig behoefte aan andere mensen om je heen.
Voedingsadvies: ga nu vooral door met de begonnen ontgifting. Sterker nog: hou grote schoonmaak. Eet voedzaam, eenvoudig en sober. Vermijd bewerkt en geraffineerd voedsel. Vermijd ook suiker en melk. Breng zo weinig mogelijk proteïnen en koolhydraten samen op één bord. Want de verwerking van proteïnen en koolhydraten in dezelfde maaltijd vraagt veel van je spijsvertering. De combinatie eiwitten en groenten daarentegen is oké. De combinatie groenten en granen/koolhydraten, eveneens. Zij sparen de spijsvertering.

De nieuwe of donkere maan

Ook de invloed van de nieuwe maan laat zich 3 dagen gelden. Deze 72 uren zijn meestal emotioneel gekleurd. De emoties worden hier uitvergroot. Je bent sneller geïrriteerd dan anders, ook in je contacten met anderen. Je kan je lusteloos en wat depri voelen. Je kan huilerig zijn. Dit alles samen leidt sneller tot woordenwisselingen en tot (verkeers)ongelukken door ongeduld of verstrooidheid. Toch blijkt dit al bij al een goede tijd te zijn om zaadjes te planten. Dat doe je bijvoorbeeld door je te focussen op nieuwe ideeën betreffende je werk, je relaties en/of je gezondheid.
Voedingsadvies: herhaal gedurende 3 dagen het monodiëet dat ook tijdens de volle maan wordt aangeprezen. Maar misschien is dit wel te lastig in combinatie met je professionele verplichtingen. In dat geval kan je overstappen op een dieet waarbij je wel alles mag eten, maar in kleine hoeveelheden. In plaats van bijvoorbeeld 3 degelijke maaltijden per dag te nuttigen, kies je hier beter voor 5 lichte, eenvoudige en kleine maaltijden.

Meer weten over dit dieet?

Bestel dan bij www.bol.com het boek “Maigrir avec la lune” van Carole Berger.

Meer weten over andere manieren van eten? Volg dan deze links:
Ben jij Kapha? Ontdek de levenswijze die bij je past.
Ben jij Pitta? Ontdek de levenswijze die bij je past.
Ben jij Vata? Ontdek de levenswijze die bij je past.
De Hunza’s of hoe word ik honderd jaar
Het bloedgroepdieet

Share.

Laat een reactie na