Waarom goede voornemens zo vaak goede voornemens blijven

0

Goede voornemens! Ach, ze zijn zo makkelijk op te lijsten maar blijken zo moeilijk te realiseren. Het is een feit dat er al sinds mensenheugenis goede voornemens worden gemaakt rond de jaarwisseling. Het is eveneens een feit dat daar sinds mensenheugenis weinig van in huis komt. Onderzoek wees immers uit dat ruim 60% van de ondervraagden een nieuw jaar start met goede voornemens. Van die dik 60% slaagt slechts 8% erin zijn of haar goede voornemens blijvend te realiseren. Wellicht heb jij ook het voornemen gemaakt om één en ander te veranderen in je leven in 2018. En het jaar ervoor en ervoor en ervoor…

Kortom: we blijven bezig met het maken van goede voornemens om uiteindelijk gewoon verder te gaan zoals altijd.
De goede bedoelingen zijn er. Zoveel is zeker. Want het is een gekend fenomeen dat bijvoorbeeld de verkoop van sigaretten in januari daalt. Net als het bezoek aan pubs en bars. Om in februari terug aan te zwengelen omdat de meesten in die maand de handdoek al in de ring gooien. In januari wordt ook een pak meer fitnessabonnementen verkocht. Die al in februari niet meer gebruikt worden. Omdat het zoveel gezelliger en gemakkelijker is thuis voor de buis.

Enkele populaire goede voornemens

Vermageren
Betere conditie krijgen
Ophouden met roken en/of alcoholverbruik verminderen
Gezonder eten
Meer sparen
Meer tijd doorbrengen met familie en vrienden
Meer tijd maken voor jezelf
Iets nieuws leren
Een andere job zoeken
Nieuwe landen/plaatsen bezoeken
Rustiger en/of bewuster gaan leven

Bekijk goede voornemens als te bereiken doelen of te realiseren projecten

Eén ding is zeker: met enkel wilskracht raak je meestal niet ver als het om goede voornemens gaat. Want de geest is gewillig, maar het vlees is zwak.

Daarom:

  • 1) Pak de zaak grondig aan. Stel: je wil af van teveel roken of snoepen. Vraag je eerst af waarom je zoveel rookt of snoept. Stress? Verdriet? Laag zelfbeeld? Eenzaamheid? Een groot gemis? Ronduit ongelukkig zijn? Zoek eerst uit (met of zonder professionele hulp) wat de oorzaak is van bijvoorbeeld een laag zelfbeeld. Pak dit patroon eerst aan. Veel kans dat het roken of snoepen tijdens dit proces vanzelf al wat afzwakt. De rest kan je dan verder afbouwen via volgende tips.
  • 2) Wees zo concreet mogelijk. Zeg niet: vanaf morgen ga ik gezonder eten. Maar wel: vanaf morgen vervang ik witte rijst en geraffineerde pasta door halfvolle. Valt dit mee? Dan kan je na twee maanden proberen om iets anders te introduceren. Slechts om de andere dag vlees eten bijvoorbeeld. Op de dagen tussenin kies je dan voor andere eiwitbronnen zoals vis, eieren, een veggieburger,feta, Halloumi, kikkererwten, enz.
  • 3) Blijf realistisch. Want een doel wordt zelden in één keer of in één ruk bereikt. Leg de lat dus niet te hoog. Het traject naar een doel toe bestaat altijd uit kleine stappen die je na elkaar neemt. Vb: vooraleer je eraan toe bent een polonaise van Chopin te spelen heb je vooraf al ontelbare uren ( kleine stappen) geoefend. Zo is het ook te gek om 50 km te willen lopen indien je niet vooraf wekenlang kortere afstanden gelopen hebt.
  • 4) Oefen geduld. Rome en Parijs werden ook niet op een week gebouwd.
  • 5) Wees niet te streng voor jezelf. Forceer jezelf dus niet om het onderste uit de kan te halen. Besef dat iets doen, alvast beter is dan niets doen.
  • 6) Krabbel na elke val weer overeind. Heb je moeilijke momenten of dagen waarop je weer spontaan in je oude gewoonte(s) vervalt? Blaas daarom het hele project nog niet af. Vergeef het jezelf en begin volle goede moed opnieuw. Bekijk wel wat er is misgelopen en grijp in op de knelpunten. Je doel bereiken is geen succesverhaal waarin je in één rechte lijn de top bereikt. Het is vrijwel altijd een golfbeweging met ups en downs. Van belang is dat je na iedere inzinking weer opstaat en verder gaat.
  • 7) Besef dat je samen sterker staat! Probeer daarom iemand of zelfs een paar personen te vinden die ook van de sigaret of snoep af willen. Zin om je aan te sluiten bij start to run? Zoek dan een paar meelopers uit je buurt. Hetzelfde indien je naar de fitness wilt. Zoek huisgenoten, vrienden of buren die ook gewicht willen verliezer en ga samen sporten of naar Weight Watchers. Op die manier stimuleren en controleren jullie elkaar en worden er uiteindelijk betere resultaten behaald.
  • 8) Beloon jezelf op een verstandige manier aan het eind van elke maand waarin je hebt doorgezet. En dit tot het goede voornemen daadwerkelijk een vaste gewoonte is geworden in je leven.

Volgende info kan ook nuttig zijn
Zit je veel? Beweeg dan meer met weinig moeite
Ben jij een emo-eter?
Comfort zone

Share.

Laat een reactie na