4 tips om je angst te stoppen voor het oordeel van anderen

0

Als je niet jezelf durft zijn, als je vaak angst hebt om bij iemand je mening te ventileren, is de tijd rijp voor verandering.

We kennen het allemaal omdat we het meestal vrij vaak vanzelf spelen: het spelletje van de zelfverloochening. En dit om te voorkomen dat anderen misschien wel een negatief oordeel over ons zouden vellen. Want de meesten onder ons willen persé aardig overkomen. En daarom vermijden we het om anderen te vertellen wat we eigenlijk willen vertellen, wie we werkelijk zijn. En daarom maken we onze mening niet duidelijk thuis, op school of op het werk. Eigenlijk levert het spel dat we hierbij spelen ons altijd verlies op. Omdat we tegelijk onszelf niet toestaan te zijn wie we zijn.

Maak dus geen overuren meer door je imago bij te slijpen en je (vaak onbewust en volautomatisch) anders voor te doen dan je bent. Mensen zullen hoe dan ook blijven oordelen over elkaar en dus kan je net zo goed jezelf zijn.

4 tips om je angst voor het oordeel van anderen, te stoppen

  • Alles gaat voorbij

In werkelijkheid bezit het menselijk brein maar een beperkte opslagreserve. Hoewel we allemaal continu oordelen vellen, zijn de meeste oordelen niet belangrijk genoeg om voor altijd een plaatsje in onze geheugenbank te verdienen. Dus als iemand een oordeel over jou velt, is de kans groot dat een paar momenten of dagen later dat oordeel zijn of haar bewustzijn alweer heeft verlaten. We bouwen ons begrip van mensen immers niet op via de kleine fouten of tegenslagen die we waarnemen. We creëren daarentegen een schema van iemand op basis van de grote dingen die ze doen en zeggen. Dit wordt vervolledigd met de patronen van hoe ze met ons omgaan en even belangrijk: met het gevoel dat ze ons geven naarmate we hen langer kennen.

  • Oordelen is onvermijdelijk

Stop met het proberen om de oordelen van anderen te beheersen. Het is onderdeel van onze tijdgeest geworden om te eisen dat anderen ons niet veroordelen. Denk maar eens aan populaire onderwerpen zoals ‘niet oordelen’ en ‘minder oordelen, hoe doe je dat’ enz.  Niets van dit alles helpt echt: je hebt nu eenmaal geen controle over wat anderen over jou denken. Misschien zullen ze hun oordeel niet uiten, maar dat betekent niet dat ze een fysiologisch hersenproces kunnen stoppen.

Probeer in plaats daarvan de context uit te leggen van wat je voelt, zodat degenen voor wie jij je openstelt je beter kunnen begrijpen en mededogen voor je kunnen opbrengen. Mededogen verzwakt oordelen. Als er mededogen aanwezig is, hebben oordelen minder tot zelfs weinig gewicht omdat mensen zich kunnen voorstellen dat zijzelf op dezelfde manier zouden kunnen voelen en denken.

  • Laat mensen maar oordelen

Het kan bevrijdend zijn in een (intieme) relatie om gewoon ‘het gegeven oordelen’ aanwezig te laten zijn. In plaats van jezelf te belemmeren om open of kwetsbaar te zijn of iets negatiefs maar relevants over jezelf te delen, doe het toch.

Merk jij dat jij je terugtrekt uit angst voor een oordeel?

  • Vraag jezelf dan eerst af: welk oordeel vrees ik dat er zit aan te komen als ik mij openstel? En ook: waarom ben ik bang indien de ander dat bepaalde oordeel over me velt?
  • Zodra je de angst kan identificeren en benoemen, probeer jezelf dan gerust te stellen of een manier te vinden om de angst te beheersen als het inderdaad zou gebeuren.

Herinner jezelf eraan dat vooral hechte en intieme relaties dieper worden indien mensen een oordeel riskeren. Als deze openheid niet plaatsvindt, betekent dit niet noodzakelijk dat je iets verkeerd hebt gedaan. Maar, het kan aanduiden dat de persoon met wie je meer contact wenst te maken, niet over de capaciteit beschikt voor de opbouw van een emotioneel intieme relatie.

  • Erken en herken je eigen oordelen

Er bestaat geen betere manier om minder om de oordelen van anderen te geven dan jezelf en anderen minder te beoordelen. Natuurlijk is oordelen onvermijdelijk, maar let op de taal die je in je eigen hoofd gebruikt over de mensen en gebeurtenissen in je leven.

Verander de focus van je oordelen: in plaats van “ze lijkt oerdom” of “hij is een loser” te denken, kan je jezelf beter afvragen welk effect die bepaalde  persoon op je heeft. Effect dat je in de toekomst wilt vermijden of waarvan jij je bewust wilt worden.

Voorbeeldje: “Ze doet nooit wat ze belooft.” Of: “Hij vertelt me ​​keer op keer dat hij het probeert, maar ik ben altijd teleurgesteld.”              Ga weg van de goede en slechte karaktereigenschappen van mensen ten voordele van een meer constructieve aanpak. Vraag je dan af of de handelswijze van de betrokkene een gezonde/positieve of een ongezonde/negatieve invloed heeft op jou. En bekijk de zaak verder vanuit dit meer opbouwend standpunt, waar je praktisch iets mee kan gaan doen.

 

Share.

Laat een reactie na