Zijn relaties consumptieartikelen geworden?

0

We leven in een tijd waarin we  -ondanks corona en de stijgende levensduurte-  onverminderd en  stevig gepusht worden om toch maar zoveel mogelijk te consumeren. Ook op relatievlak. Want … ‘Het Koppel’, weet je wel?  Grote gevoelens. Romantiek. Seks. Valentijn. Zwoele nachten, lepeltjeshouding, Soulmate. Liefde. Geborgenheid. Praatpaal. Imago. Kamasutra. Cocoonen, enz.  Allemaal blablabla…  Maar toch,  je hoort er pas helemaal bij als je een partner hebt. En dat zal best wel een grond van waarheid bevatten. Die helaas deskundig uitvergroot en er daarna in geramd wordt via een goed geoliede publiciteitsmachine. En daar staan we dan met zijn allen vandaag. Levend in een tijd waarin nog nooit zoveel mensen single zijn geweest en steeds opnieuw single zullen worden.

Mensen zoeken naar ander en beter

De toenemende maatschappelijke tolerantie wat betreft relatiemodellen en gendervarianten, heeft samen met de alomtegenwoordigheid van het internet,  geleid tot een ware explosie van contactmogelijkheden. Want nu zijn er niet enkel singleverenigingen, singlereizen, single dansavonden en singleactiviteiten.  Er zijn ook datingsites, datingpunten, datingapps, contactpunten en laten we evenmin de klassieke relatiebemiddelingsbureaus niet vergeten. En er komen er nog elke dag bij. Uiteraard allemaal ten behoeve van de zoekende single en van de, nou ja,  zoekende niet-single. Want laten we elkaar vooral geen mietje noemen. Iedereen zoekt tegenwoordig omdat zoeken in is en opwindend en verslavend, nietwaar? En met iedereen bedoelen we: jong en oud, berooid en bemiddeld, ziek en gezond, opgeleid of niet, oprecht of gezellig rondscharrelend ‘just for fun’, mensen zonder en evengoed mensen met een vaste partner.

Inzet, verdieping en langetermijnvisie lijken vaak passé

Omdat we er inmiddels van overtuigd zijn geraakt dat consumeren rendeert, en dat verandering en experimenteren lonen. Verdieping, inzet en lange termijn engagement passen helaas minder goed in dit plaatje, want ze lijken wel een beetje passé. Wat telt is nu, leven in het  moment, de kick, de verse prikkel, het nieuwe lijf. Puur genieten bij het proeven van het zoveelste contact in steraanbieding dat wel eens zoveel beter zou kunnen zijn dan alles wat eraan voorafging. Wat in de praktijk dan weer vaak fors tegenvalt. Geen nood, omdat alles in een oogwenk kan veranderen bij de volgende  klik of swipe.

Niet iedereen is bestand tegen meerdere partners

En daarom kopen we nog maar eens een ticket voor een veelbelovende dolle rit op de emotionele achtbaan. Waar helaas niet iedereen telkens zonder kleerscheuren uit tevoorschijn komt. Er zijn mensen van wie het hart en de zenuwen na een paar ritten flink van slag raken. Wegens teveel gevoelsmatige opwinding en uitputting. en wegens onvervulde verlangens. Iets waar ze meermaals maar moeizaam van herstellen. Of helemaal niet meer. Gelukkig is er nog altijd een doekje voor het bloeden zoals: soelaas verstrekt door de dokter, de therapeut of de farmaceutische industrie. Want zie hoe in onze maatschappij alles en iedereen elkaar uiteindelijk de hand reiken. Consumerend natuurlijk, of wat had je gedacht?

Ben jij toe aan daten? Benut dan ook de klassieke wegen tot het leggen van contacten en blijf alert.

Vergroot je sociaal netwerk. Zeg in de mate van het mogelijke ‘ja’ tegen uitnodigingen en sociale evenementen. Want je weet maar nooit. Het voor jou juiste, beslissend contact kan zich immers evengoed schuilhouden in een klein en onverwacht hoekje. Zoals wel vaker gebeurt. Hou daarom je ogen en oren altijd en overal wijd open. Luister daarbij naar je intuïtie, gevoel en verstand en leer intussen van iedereen die op je pad komt.

Ook nuttig om weten: Hoe herken je een foute partner (m/v)

Share.

Laat een reactie na