Solliciteren kan je leren – het sollicitatiegesprek

0

Het eigenlijk sollicitatiegesprek beslist er natuurlijk over of je kandidatuur al dan niet weerhouden wordt. Het klinkt afgezaagd en cliché, maar is daarom niet minder waar: “Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken”. Zorg er dus voor dat die indruk positief is. Volgende steuntjes kunnen je helpen om dit belangrijk gesprek met goed tot vruchtbaar gevolg te doorstaan.

  • Kies het juiste tijdstip voor het sollicitatiegesprek. Indien je daar de kans toe krijgt natuurlijk. Onderzoek heeft immers uitgewezen dat de vruchtbaarste tijdstippen voor een sollicitatiegesprek zich situeren op een dinsdag, woensdag of donderdag, telkens in de voormiddag om 11u. En de allerbeste tijd zou dinsdagvoormiddag om 10u30 zijn.
  • Kom op tijd. En dat hangt vaak af van de moeite die je genomen hebt om je te voorzien van een goede routebeschrijving naar de plaats waar het gesprek zal plaatsvinden.
  • Kleed je overeenkomstig de baan waarvoor je solliciteert. Een driedelig pak aantrekken als je solliciteert voor een creatief getinte baan is onnodig. En te losjes/casual/sportief gekleed gaan voor een kaderfunctie is evenmin een aanrader. Kom hoe dan ook, verzorgd voor de dag.
  • Vermijd tijdens de sollicitatie of wachttijd: kauwgum kauwen, een snelle hap naar binnen werken, transpiratiegeuren, neuspeuteren, nagelbijten, een alcohol- of sigarettengeur, een rinkelend mobieltje (uitzetten graag), zweterige handen, een gebrek aan elementaire beleefdheid en/of sociale vaardigheid. Vergeet niet dat ook de non-verbale signalen er kunnen toe leiden dat de sollicitant zichzelf meteen uit de markt prijst.
  • Wees goed voorbereid. Omdat een sollicitatiegesprek toch draait om het vinden van de juiste match, moet jij bewijzen dat je de juiste kandidaat bent. Lever het bewijs van je interesse in het bedrijf, je motivatie en je enthousiasme.
  • Probeer tijdens het gesprek een persoonlijke connectie te maken met je ondervrager. Onthou zijn of haar naam en gebruik die tijdens het interview. Maak ook voldoende oogcontact. Dat schept een positieve band en zorgt ervoor dat je langer in het geheugen van de interviewer zal blijven hangen. Wat dan weer je kansen verhoogt op het krijgen de job.
  • Beantwoord de gestelde vragen op de juiste manier. Dat begint met goed en gefocust luisteren naar de vraag, en om verduidelijking durven vragen wanneer je de vraag niet begrijpt. Verder kan je ook te veel of te weinig praten. Doseer verstandig.
  • Lieg niet, want meestal val je vroeger dan gedacht, finaal door de mand. En dat liegen kan zowat over alles gaan. Zoals je medisch dossier, je vroegere professionele activiteit(en), de reden(en) waarom je ontslagen bent, je eigen prestaties overdrijven of fraaier voorstellen, je cv te zwaar opsmukken, enz. Leugenaars kunnen een bedrijf helaas veel schade toebrengen.
  • Blijf consequent positief gedurende het hele gesprek. Dat houdt in dat je rustig blijft, niet defensief gaat doen en je vorige werknemers niet bekladt. Wanneer je geen positieve indruk uitstraalt of nalaat, zullen de aanwervers iemand anders kiezen die dat wel doet. Zelfs als dat betekent dat ze op andere gebieden concessies moeten doen.
  • Besef dat je persoonlijkheid belangrijk is. Ervaren recruiters beweren dat het meestal niet de best gekwalificeerde kandidaat is die de job krijgt. Het is vaker de meest geschikte, hij of zij dus die het best in de bedrijfscultuur past. Probeer daarom zelfvertrouwen, scherpzinnigheid, gevoel voor humor en maturiteit te laten zien. Dit is er het juiste moment voor.

Job in de wacht gesleept?

Gefeliciteerd. Maar, hoe pak je dit nu het best aan? Misschien kan het onderstaande nuttig zijn:

  • Kom op tijd. Denk vooral niet dat niemand het in de gaten zal hebben als je te laat komt. Want veel ogen zullen nu op jou gericht zijn. Vergeet dat niet.
  • Betreed de nieuwe werkvloer met een positieve houding. Een glimlach en een snuif opgewektheid doen wonderen.
  • Wees assertief en zeg nee indien nodig. Bij voorkeur van bij het begin, want goed begonnen is half gewonnen. Word jij systematisch opgezadeld met de vervelende klussen? Moet je vaak onbetaald overwerken? Schuift men je teveel werk toe? Laat niet over je heen lopen en praat erover met je rechtstreekse chef. Meer weten over assertiviteit? Zie onderaan: “Durf en zeg nee!”
  • Ga verder dan keurig doen wat van je gevraagd wordt. Doe meer en zie de zaken ruimer, zonder een uitslover te worden. Denk mee met het bedrijf waar je werkt en in het belang van iedereen. Hoe kan jij met eenzelfde inzet nog effectiever werken? Twijfels? Vraag raad. Denk en handel zoveel mogelijk klant- en resultaatgericht. Wat waardeert de klant wel en niet?
  • Probeer zoveel mogelijk belangstelling aan de dag te leggen voor het bedrijf dat jou te werk stelt en de mensen die er deel van uitmaken. Dit levert je veel info op. Maar, kijk tegelijk uit en pap ook niet te snel met iedereen aan in het bedrijf. Wees vooral niet te loslippig. Probeer aan te voelen welke contacten wel en niet goed zijn voor jou. Vermijd een te grote familiariteit. Hou het liever vriendelijk maar zakelijk.
  • Vermijd dus geroddel. Laat je niet meeslepen door hen die stoom afblazen en je -als nieuwkomer- gebruiken als praatpaal. Reageer niet. Verbaal noch non-verbaal door te glimlachen of instemmend te knikken. Hou je hier op de vlakte.
  • Handel geen privé-zaakjes af tijdens de werkuren. Dat doe je best buiten het werk, tenzij het een noodgeval betreft.
  • Leer van kritiek. Vat kritiek niet op als een persoonlijke belediging maar als constructieve feedback. Je doet je best en snapt niet waarom je kritiek krijgt? Praat erover met de juiste mensen en je zal snel een pak wijzer worden.
  • Blijf bij voorkeur twee jaar op dezelfde werkplek. Want, snel en veel jobhoppen werkt tegenwoordig opnieuw averechts. En maakt dus een onstabiele en onrijpe indruk.
  • Investeer tijd en moeite in communicatie en netwerken. Doe om te beginnen je uiterste best om de namen van je collega’s te onthouden. Niets slaat meer aan dan een persoonlijke begroeting. Neem deel aan activiteiten. Leer luisteren. Durf vragen te stellen en om raad vragen.

Ook bruikbaar

Waarom netwerken belangrijk is
Vrienden maken
Geweldloze communicatie
Solliciteren kan je leren-de voorbereiding
Durf nee zeggen
5 tips om professioneel meer resultaat te boeken

Share.

Laat een reactie na