Werken moeten we allemaal. En aan het uitoefenen van een professionele activiteit gaat meestal een sollicitatiegesprek vooraf. Dat interview is een noodzakelijk kwaad én een netelig zaakje, waarbij timing en geluk een grote rol spelen. Maar…het helpt natuurlijk ook als je erin slaagt om intelligenter over te komen dan de overige kandidaten. Dat beweert althans de 35-jarige Sarah Cooper die onder meer werkzaam was bij Yahoo en Google. Sarah Cooper uit New York City, is een comedienne, tekenaar, entertainer, spreker en auteur. Ze schreef – onder andere- de bestseller: “100 trucs om slimmer te lijken op het werk”. En dat betekent dus evengoed 100 trucs om meer indruk te maken op je collega’s en superieuren. En op de onvermijdelijke (al dan niet professionele) job interviewers.
Beproefde trucjes van Cooper om als sollicitant een slimmere/betere indruk te maken
Toegegeven, haar suggesties lijken wat ondeugend, gewaagd of zelfs doortrapt, maar zijn volgens Cooper o zo bruikbaar en effectief in de (rat)race naar een passende job.
- 1. Stap rechtop en zelfzeker, met gezwinde pas van de inkomhal naar de sollicitatieruimte. Deze doelgerichte houding zal jouw gesprekspartner er onbewust van overtuigen dat jij de dingen snel voor elkaar krijgt.
- 2. Breng meteen je dagelijks ochtendgevecht in het verkeer om je bestemming te bereiken, ter sprake. Want meestal ervaart degene die jou interviewt ongeveer dezelfde ellende. Elke dag opnieuw. Samen frustraties spuien omtrent de rammelende stedelijke en/of gemeentelijke verkeersinfrastructuur kan een soort band smeden. Bovendien knabbelt dit reeds aardig wat tijd weg van het eigenlijke sollicitatiegesprek. En als jij de interviewer dan nog een kortere weg kan adviseren, ziet het er nog beter uit voor jou. Zeker doen dus!
- 3. Leid de aandacht af van je verleden door over de toekomst te praten. Was je professioneel weinig succesvol tot dusver? Geen probleem. Je kan dat compenseren door over je toekomstige impact te praten. Leg uit dat je enthousiast bent over de bijdrage die je aan het bedrijf zou kunnen leveren. Indien er voor jou gekozen wordt, wel te verstaan. Schets je interviewer wat je zou kunnen realiseren als je de nodige middelen daartoe zou krijgen. Benadruk dat dit het probleem was in het verleden. Verduidelijk hoe het gebrek aan fondsen, steun, communicatie en gedeelde waarden, je niet toelieten het verschil te maken. Of althans, tot een vruchtbaar resultaat te komen. Voeg eraan toe dat je voelt dat het in deze firma anders zal lopen. En dat je hier dus het beste van jezelf zal kunnen afleveren.
- 4. Stel vooral praktische vragen. Als de interviewer vraagt of je nog vragen hebt, vraag dan vooral door over de praktische kant van de zaak. Hoeveel verlofdagen zijn er jaarlijks voorzien? Welke software wordt er doorgaans gebruikt in de firma en vooral in de afdeling waar jij eventueel zou terechtkomen. Hoe kan je een zitje aan het venster bemachtigen, enz.. En ja, je kan erom lachen, maar Sarah Cooper beweert dat je aldus de indruk wekt reeds deel uit te maken van de firma. Het wij-gevoel, weet je wel!
- 5. Zeg altijd ja tegen die aangeboden koffie of dat glas water. Aanvaard altijd het drankje wanneer men het je voorstelt. Eens de interviewer de ruimte verlaten heeft, kan je snel je smartphone checken om een antwoord te vinden dat je schuldig bleef omdat je het gewoon niet wist. Heb je echt meer tijd nodig om iets na te trekken, dan adviseert Cooper zelfs om je glas of kop om te stoten. Wat de ondervrager meestal een 2de maal doet verdwijnen en jij opnieuw vrij spel hebt.
- 6. Vraag net zo lang om verdere info tot de interviewer zelf de vraag voor jou beantwoord heeft. Wanneer je een vraag krijgt die je amper of niet kan beantwoorden, raadt Cooper de volgende techniek aan. Bij elke vraag zeg je: vooraleer ik deze vraag beantwoord, wil ik een stapje terug doen en praten over de fundamentele vraag. Vraag je ondervrager dan om verheldering, voorbeelden of om de vraag te herformuleren. Eens je tussen die info een antwoord vindt dat je als het jouwe kan naar voor schuiven, ben je waar je moet zijn. Je herhaalt dan het idee van de ondervrager en zegt dat je het er volledig mee eens bent en dat je graag meelift en meedenkt vanuit dit antwoord. Dat niet jij, maar hij of zij nota bene gegeven heeft! Rond dit item vervolgens af met een kleine anekdote over teamwork.
- 7. Improviseer. Er bestaat een grote misvatting over sollicitatiegesprekken. En die is dat iedereen heilig gelooft dat je research moet doen over het bedrijf waarbij je solliciteert. En dat je dit moet laten horen. Niets daarvan. Jouw ondervrager weet hoe het bedrijf werkt. Hij of zij hoort liever wat jouw verwachtingen en veronderstellingen zijn omtrent het bedrijf en de job waarop je mikt. Zit je ernaast? Geen probleem. Wat jij zegt helpt de firma om een beter beeld te krijgen van het eigen imago. In de buitenwereld en op de handelsmarkt.
Ook interessant:
Solliciteren kan je leren – het sollicitatiegesprek
5 tips om professioneel meer resultaat te boeken
https://www.standaardboekhandel.be/p/100-trucs-om-slimmer-te-lijken-op-je-werk-9789021563657